Students' Creative Thinking Ability in Solving Open-Ended Problems Based on Personality Type
DOI:
https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v5i2.280Keywords:
creative thinking ability, personality type, ope ended, sanguinis, choleric, melancholic, phlegmatic, hippocrates-galenusAbstract
This study aims to determine the creative thinking ability of junior high school students in solving open ended problems in terms of students' different personality types. This type of research is descriptive qualitative with instruments in the form of Hippocrates - Galenus personality type questionnaire and written test of creative thinking ability on pythagorean theorem material. The subjects of this study consisted of 31 students of class VIII A of Walisongo 1 Semarang Junior High School. The results of this study showed that (1) the results of filling out the personality type questionnaire from 31 respondents obtained 29% of students with sanguinis personality type, 19% of students with choleric personality type, 23% of students with melancholic personality type and 29% of students with phlegmatic personality type. (2) subjects with melancholic personality type have high creative thinking ability, subjects with sanguinis and choleric personality type have moderate creative thinking ability, while subjects with phlegmatic personality type have low creative thinking ability. This study also shows that each student with a different personality type can affect the creative thinking ability of each student.
References
Agustina, R., Sujadi, I., & Pangadi. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Penyelesaian Masalah Aplikasi Turunan Fungsi Ditinjau dari Tipe Kepribadian Tipologi Hippocrates - Galenus. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(4), 370–379.
Azis, N. A. (2018). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kepribadian. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(2), 143–157.
Dewiyani S, M. (2009). Karakteristik Proses Berpikir Siswa Dalam Mempelajari Matematika Berbasis Tipe Kepribadian. Prosiding Seminar Nasional Penelitian.
Hidayat, R. A., Abidin, Z., & Fuady, A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat Ditinjau dari Metakognitif Peserta Didik di SMKN 1 Kraksaan. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 15(33).
Hidayati, I., Fachrudin, A. D., & Nuriyatin, S. (2020). Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Kontekstual Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian. Jurnal Edukasi, 6(2).
Ismara, L. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Open Ended di SMP. JPPK: Journal of Equatorial Education and Learning, 6(9).
Jayanti, I., & Julianingsih, D. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Open Ended Ditinjau dari Kemampuan Matematika. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(2), 121–131.
Lailiyah, N., Prayito, M., & Happy, N. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 253–258.
Lestari, A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Berdasarkan Tipe Kepribadian Florence Littauer. Universitas Siliwangi.
Maftuh, S. (2015). Profil Berpikir Siswa SMA dengan Tipe Kepribadian Choleris dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 11(20).
Meika, I., & Sujana, A. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 8–13.
Saefudin, D. (2020). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Larangan Ditinjau dari Tipe Kepribadian Hippocrates-Galenus. Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Shalahuddin, H., Susanto, H., & Parta, I. N. (2019). Identifikasi Level Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Open Ended pada Materi SPLTV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(2).
Silver, E. A. (1997). Fostering Creativity through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Thinking in Problem Posing (Vol. 29).
Siswono, T. Y. E. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujanto, A., Lubis, H., & Hadi, T. (2004). Psikologi Kepribadian. Bumi Aksara.
Trianggono, M. M., & Yuanita, S. (2018). Karakteristik Keterampilan Berpikir Kreatif dalam Pemecahan Masalah Fisika Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 4(2).
Widiantari, K., & Herdiyanto, Y. K. (2013). Perbedaan Intensitas Komunikasi Melalui Jejaring Sosial antara Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert pada Remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 106–115.
Wijayanti, A., Zuhri, M. S., & Muhtarom, M. (2019). Profil Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Memecahkan Masalah Tipe Open Ended pada Siswa Kelas VIII Ditinjau dari Kemampuan Matematis Tingkat Tinggi dan Rendah. SENATIK, 340–345.
Yuliati, F. A., Murtianto, Y. H., & Nursyahidah, F. (2021). Profil Berpikir Kreatif Siswa SMP Ditinjau dari Kemampuan Spasial dan Kemampuan Logis Matematis. IMAJINER: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(5).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eys Arumningsih, Rina Dwi Setyawati, Yanuar Hery Murtianto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.