Utilization of Geogebra Application as Learning Media in Learning The Three-Dimensional to Increase Students' Interest in Learning
DOI:
https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v6i1.815Keywords:
benefit, geogebra, interest, learning outcomes, three dimensionalAbstract
This activity aims to describe students' interest in learning, learning outcomes, and the benefits of using GeoGebra in learning the three-dimensional. The data collected were analyzed using descriptive analysis. The research subjects were 59 students of SMA Negeri 1 Megamendung. Data collection techniques used tests and questionnaires. This research consists of 2 cycles. In cycle 1, the results obtained based on students' interest in learning showed that on average students strongly agreed 18.6%, agreed 31.1%, moderately 44.3%, and disagreed 5.9%. In cycle 2 after using the GeoGebra application, student interest increased to strongly agree 30.9%, agree 48.7%, moderately 18.6% and disagree 1.7%. Based on the learning outcomes in cycle 1, it shows 42.37% of students can solve problems well, while in cycle 2 there is an increase in the percentage of learning outcomes to 56.59%. Based on the results of the above analysis, it can be concluded that GeoGebra is very useful as a learning media and there is an increase in student interest and learning outcomes in learning the three-dimensional using GeoGebra.
References
Abidin, Z., Faradiba, S.S., Khasanah, I. (2023). Pelatihan Aplikasi GeoGebra pada Materi Dimensi Tiga. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan 1(3):148–55. doi: 10.31004/jerkin.v1i3.32.
Aprijal, Alfian, Syarifudin. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Sungai Salak Kecamatan Tempuling. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI 6(1):76–91. doi: 10.46963/mpgmi.v6i1.125.
Armiznah, D., Rismawati. (2023). Penggunaan Media GeoGebra Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Geometri Ruang. PERISAI: Jurnal Pendidikan dan Riset Ilmu Sains 2(2):225–34. doi: 10.32672/perisai.v2i2.255.
Destiniar, Rohana, Ardiansyah, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Turunan Fungsi Aljabar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 10(3):1797. doi: 10.24127/ajpm.v10i3.4050.
Dwijayani, N.M. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa dengan Menggunakan GeoGebra. Jurnal Pendidikan Matematika 11(1):110. doi: 10.36709/jpm.v11i1.10045.
Friansah, D., Zulkardi, Somakim. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Cabri 3D Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. Jurnal Elemen 1(2):81. doi: 10.29408/jel.v1i2.143.
Hidayati, D.W., Kurniati, L. (2018). Penerapan Bahan Ajar Geometri Ruang Berbantuan GeoGebra Pada Materi Irisan Bidang Pada Bangun Ruang. Dipresentasikan pada Seminar Nasional Pendidikan Sains dan Teknologi (Edusainstek). Semarang. Indonesia, 6 Oktober 2018.
Julita, Sucipto, L., Nasrullah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media GeoGebra Ditinjau Dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Dimensi 3. Journal of Math Tadris 2(1):19–28. doi: 10.55099/jurmat.v2i1.38.
Khoiriyah, S, Pitaloka, D.A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis GeoGebra Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. Dipresentasikan pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UIN Raden Intan. Lampung. Indonesia, 9 April 2019.
Lestari, D.P.A, Sundi, V.H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi GeoGebra Untuk Mempermudah Pembelajaran Materi Program Linear. Dipresentasikan pada Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. Jakarta. Indonesia, 28 Oktober 2021.
Mulyadi, Azahra, F.L., Maharani T.S., Fadilah, D.N. (2023). Keefektifan Media Pembelajaran GeoGebra Dalam Memecahkan Persoalan Matematika. Koudinstanta: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 218-226.
Nari, N. (2017). Penggunaan Software GeoGebra Untuk Perkuliahan Geometri. Dipresentasikan pada 2nd International Seminar on Education. Batusangkar. Indonesia, 5-6 September 2017.
Noviyanti, M., Moerti, H. (2019). Pengaruh Penugasan Dimensi Tiga Berbantuan Cabri 3D Terhadap Hasil Belajar Dimensi Tiga Di Kota Pasuruan. DOUBLECLICK: Journal of Computer and Information Technology, 2(2), 41-49.
Nur, I.M. (2017). Pemanfaatan Program GeoGebra Dalam Pembelajaran Matematika. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika 5(1). doi: 10.33387/dpi.v5i1.236.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah 3(1):171. doi: 10.33511/misykat.v3n1.171.
Pauweni, K.A.Y., Uwange, D.I., Ismail, S., Kobandaha, P.E. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Teorema Pythagoras Menggunakan Aplikasi GeoGebra di Kelas VIII SMP Negeri 15 Gorontalo. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 6(3):2660–72. doi: 10.31004/cendekia.v6i3.1547.
Pinahayu, E.A.R., Auliya, R.N., Adnyani, L.P.W. (2018). Implementasi Aplikasi Wingeom untuk Pengembangan Bahan Ajar di SMP. Jurnal PkM Pengabdian kepada Masyarakat 1(02):112. doi: 10.30998/jurnalpkm.v1i02.2544.
Pitriani. (2017). Pengembangan Lks Berbasis Pbl Berbantuan Cabri 3D Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika 3(1):1. doi: 10.24853/fbc.3.1.1-10.
Proklamanto, A.R., Rudhito, M.A. (2013). Efektifitas Pemanfaatan Program GeoGebra Pada Pembelajaran Matematika Dalam Upaya Membantu Pemahaman Materi Turunan. Dipresentasikan pada Seminar Nasional Sains dan Pendidikan Sains VIII. Salatiga. Indonesia, 15 Juni 2023.
Putra, I.P.D., Sariyasa, Sukajaya, I.N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis GeoGebra Untuk Pembelajaran Persamaan Linier Dua Variabel Di SMP.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia 7(1):1–12. doi: 10.23887/jppm.v7i1.2808.
Rahmadi, A.Z., Sari, N.P., Juliana, S., Rahman, B. (2015). Studi Literatur: Pembelajaran Matematika Menggunakan GeoGebra dalam Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Dipresentasikan pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY. Yogyakarta. Indonesia, 2015.
Rahmatika, A., Batubara, I.H., Sari, I.P. (2022). Penerapan Software GeoGebra Dalam Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Pada Ata Kuliah Trigonometri. Jurnal EduTech, 8(2): 162-167.
Rahmawati, N.S, Bungsu, T.K., Islamiah, I.D., Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MA Al-Mubarok Melalui Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi GeoGebra Pada Materi Statistika Dasar. Jurnal Of Education, 1(3): 286-295.
Retta, A.M., Fitriasari, P. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbantuan GeoGebra Pada Materi Dimensi Tiga Untuk Siswa SMA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 11(2):819. doi: 10.24127/ajpm.v11i2.4249.
Reza, W., Jabnabillah, F, Sabarinsyah. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi GeoGebra Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal SOLMA, 12)1): 210-225.
Rhosyida, N. (2015). Pemanfaatan Program Wingeom Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Geometri Siswa. Trihayu: Jurnal Pendidikan ke-SD-an, 1(3): 195-201.
Simarmata, J.E., Sirait, D.E. (2020). Pemanfaatan Aplikasi GeoGebra Dalam Pembelajaran Kalkulus I Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Timor. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(1): 99-109.
Subakti, M.P., Listiani, T. (2022). Penggunaan GeoGebra Dalam Mengembangkan Kemampuan Visual Thinking Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Secara Daring [Using GeoGebra To Develop Students’ Mathematical Visual Thinking Ability In Online Mathematics Learning]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education 6(2):157-177. doi: 10.19166/johme.v6i2.2823.
Sutrisno, A.B., Atira. (2020). Keefektifan Penggunaan Aplikasi Wingeom Dalam Pemaparan Materi Pelajaran Dimensi Tiga. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1):37–45. doi: 10.36277/defermat.v3i1.70.
Widyantini, G.A.P.Y., Suastra, I.W., Arnyana, I.B.P. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Berorientasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Motivasi Berprestasi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan MIPA 13(1):243–48. doi: 10.37630/jpm.v13i1.873.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maya Widyastiti, Yusma Yanti, Amar Sumarsa, Layla Durrotul Faizah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.