Mathematical Anxiety Profile of New Mathematics Education Students

Authors

  • Rizki Nurhana Friantini Universitas Palangka Raya
  • Rahmat Winata
  • Sugiharto

DOI:

https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v6i1.1809

Keywords:

gender, mathematic anxiety, new students

Abstract

This research is a descriptive qualitative study which aims to describe the mathematical anxiety of new students of the Mathematics Education Study Program at Palangka Raya University both classically and in terms of gender. The subjects of this research were 34 Mathematics Education students at Palangka Raya University, consisting of 21 female students and 13 male students who were selected based on a saturated sampling technique. The technique for collecting data in this research is using a questionnaire. The results of this research can be classically concluded that the majority of new students in the Mathematics Education Study Program at Palangka Raya University have mathematical anxiety. When viewed from gender, the average percentage of mathematical anxiety between female students is greater than that of male students.

References

Astiati, S. S. D., & Ilham, I. (2023). Analisis Faktor Penyebab Kecemasan Belajar Matematika Pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2).

Auliya, R. N. (2016). Kecemasan matematika dan pemahaman matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Christianto, L. P., Kristiani, R., Franztius, D. N., Santoso, S. D., & Ardani, A. (2020). Kecemasan mahasiswa di masa pandemi Covid-19. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 3(1), 67-82.

Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa: ditinjau dari kategori kecemasan matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24-32.

Dina, A. S., & Lukita Ambarwati, M. (2022). Literature Review: Faktor Kecemasan Matematika Siswa dan Upaya Mengatasinya. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 443-450.

Fadilah, N. N., & Munandar, D. R. (2020). Analisis tingkat kecemasan matematis siswa SMP. Prosiding Sesiomadika, 2(1b).

Fahrianti, F., & Nurmina, N. (2021). Perbedaan kecemasan mahasiswa baru ditinjau dari jenis kelamin pada masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1297-1302.

Hayat, A. (2014). Kecemasan dan metode pengendaliannya. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 12(1).

Hidayat, W., & Ayudia, D. B. (2019). Kecemasan matematik dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMA. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 205-214.

Kusmaryono, I., & Ulia, N. (2020). Interaksi gaya mengajar dan konten matematika sebagai faktor penentu kecemasan matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 143-154.

Lestari, K. E. & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Luo, X., Wang, F. & Luo, Z. 2009. Investigation and analysis of mathematics anxiety in middle school students. Journal of Mathematics Education Vol. 2, No. 2, pp. 12-19.

Mz, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15-31.Purba, P. B. (2023). Kecemasan Matematika pada Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 5629-5636.

Ramda, A. H., Gunur, B., Mulu, H., & Makur, A. P. (2021). Kecemasan Matematis: Perspektif Sosial Demografi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 391-400.

Santoso, E. (2021). Kecemasan Matematis: What and How?. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 1(1), 1-8.

Sari, M. N., Herlina, E., & Huda, U. (2021). Differences In Mathematics Anxiety And Mathematics Connection Ability In Gender Perspective. AGENDA: Jurnal Analisis Gender dan Agama, 3(1), 52-59.

Simanjuntak, H., & Amir, A. (2024). Bagaimana Tingkat Kecemasan Mahasiswa Baru Dalam Penyesuaian Perkuliahan?. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(3), 1330-1339.

Supriatna, A., & Zulkarnaen, R. (2020). Studi Kasus Tingkat Kecemasan Matematis Siswa SMA. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Syafri, F. S. (2017). Ada Apa Dengan Kecemasan Matematika?. Journal of medives: journal of mathematics education IKIP Veteran Semarang, 1(1), 59-65.

Yuliati, I., & Zahrah, F. (2023). Analisis Gender terhadap Self Efficacy dan Math Anxiety Siswa Sekolah Dasar. Cognitive: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 1-17.

Wicaksono, A. B., & Saufi, M. (2013, November). Mengelola kecemasan siswa dalam pembelajaran matematika. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 9, No. 4, pp. 89-94).

Downloads

Published

2024-06-26

How to Cite

Friantini, R. N., Winata, R., & Sugiharto. (2024). Mathematical Anxiety Profile of New Mathematics Education Students . Hipotenusa: Journal of Mathematical Society, 6(1), 21–30. https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v6i1.1809