Digital Communication Strategy Of Generation Z In Food Waste Management To Achieve SDGs In Ruang Pangan Lampung Community

Authors

  • Annisa Ghina Istighfarany Pascasarjana Ilmu Komunikasi, Universitas Lampung
  • Tina Kartika Pascasarjana Ilmu Komunikasi, Universitas Lampung
  • Nina Yudha Aryanti Pascasarjana Ilmu Komunikasi, Universitas Lampung
  • Andy Corry Wardhani Pascasarjana Ilmu Komunikasi, Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.18326/inject.v10i1.4724

Abstract

Generation Z in the Ruang Pangan community, based in Lampung, plays an important role in achieving the Sustainable Development Goals (SDGs), particularly through reducing food waste and managing food surpluses. This research aims to analyze the communication strategies implemented by Generation Z to promote food sustainability initiatives. Using a descriptive qualitative approach and the Diffusion of Innovation theory, this study shows how the community strategically uses digital and participatory communication channels to raise awareness and stimulate behavior change. Their actions exemplify the role of youth-led initiatives in supporting SDG 2 (Zero Hunger), SDG 12 (Responsible Consumption), and SDG 13 (Climate Action) through food rescue programs and educational campaigns. The results show that Generation Z, through Ruang Pangan, effectively succeeded in raising public awareness on sustainable food management and acted as agents of change in achieving the SDGs. In addition, there are changes in community behavior through digital media and cross-sector collaboration, such as initiatives and innovations in food rescue and collection. Ruang Pangan educates and campaigns for food management as a communication strategy carried out both offline and online. And the findings show that Generation Z can serve as early adopters and agents of change in sustainable development, and highlight the potential for program replication in other regions with local customization.

References

Alfaruqy , M.Z. (2022). Generasi Z dan nilai-nilai yang dipersepsikan dari orangtuanya . Psyche: Jurnal Psikologi , 4(1), 84–95. https://doi.org/10.36269/psyche.v4i1.658

Bank Dunia. (2021). Mengatasi Kehilangan dan Pemborosan Pangan di Indonesia . Diakses dari https://worldbank.org

Dwiningtyas , N., & Prasetya , R. (2021). Aktivisme digital anak muda dan kesadaran akan sampah makanan. Jurnal Komunikasi dan Media , 9(2), 112–128.

FAO. (2019). Kondisi Pangan dan Pertanian: Melangkah Maju dalam Pengurangan Kehilangan dan Pemborosan Pangan . Roma: FAO.

Hidayat, A., & Sari, R. (2023). Gerakan penyelamatan pangan di Indonesia: Tinjauan komunikasi dan kolaborasi. Jurnal Ilmu Komunikasi dan Pembangunan , 9(2), 141–158.

Kartika, A. (2022). Peran Generasi Z dalam Penguatan Literasi Pengelolaan Sampah di Kota Malang . Komunitas , 14 (1), 1–12. https://doi.org/10.20414/komunitas.v14i1.7238

Kementerian PPN/ Bappenas . (2021). Kajian Sistem Pangan dan Ketahanan Pangan Nasional . Jakarta : Bappenas .

Khoirunnisa, D., & Munandar, A. (2023). Penerapan pendekatan komunikasi partisipatif dalam gerakan makanan komunitas . Jurnal Pembangunan Berkelanjutan , 4(1), 31–46.

Kurniawan, A., & Utami, S. (2021). Peran generasi muda dalam inisiatif komunitas makanan lokal . Jurnal Ilmu Komunikasi dan Sosial , 8(2), 122–135.

Kustiawan , W., Syakilah , N., Simanjuntak, M.W., Nandini, N., & Aliya, H.T.D. (2023). Peran komunikasi pembangunan dalam membangun desa . Jurnal Pelayanan Publik dan Tata Kelola, 4(1), 144–149. https://doi.org/10.56444/psgj.v4i1.883

Lee, S., & Jung, H. (2020). Media sosial dan aktivisme lingkungan: Partisipasi pemuda dalam keberlanjutan pangan. Keberlanjutan , 12(24), 10498. https://doi.org/10.3390/su122410498

Leong, CM, & Tan, L. (2023). Keterlibatan pemuda dalam gerakan pangan berkelanjutan: Perspektif Asia Tenggara. Jurnal Komunikasi Lingkungan , 17(1), 88–104.

Lestari, A., & Yulianingsih , T. (2022). Bercerita digital untuk pendidikan makanan lestari . Jurnal Media Komunikasi , 10(3), 113–124.

Nindatu , PI (2019). Komunikasi pembangunan melalui pemberdayaan masyarakat untuk pengentasan kemiskinan . Perspektif Komunikasi : Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis , 3 (2), 91–103. https://doi.org/10.24853/pk.3.2.91 103

Noor, I., & Ramadhani, T. (2022). Komunikasi strategis generasi Z dalam masalah lingkungan melalui media sosial . Jurnal Komunikasi Global , 11(1), 25–38.

Pratama, A. (2022). Strategi komunikasi berbasis media digital dalam pengurangan sisa makanan. Jurnal Komunika , 16(1), 98–110.

Pusat Penelitian Alvara. (2021). Laporan Gen Z Indonesia . Jakarta: Alvara.

Putri, R.A., & Sukardi, R. (2020). Partisipasi generasi muda dalam pembangunan berkelanjutan. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 24(1), 1–14.

Putri, RA, & Sukardi , R. (2020). Partisipasi generasi muda dalam pembangunan berkelanjutan . Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik , 24(1), 1–14.

Rachmawati , N., & Wahyuni, D. (2020). Perilaku Generasi Z dalam mendukung konsumsi berkelanjutan . Jurnal Riset Konsumen Indonesia , 2(1), 55–68.

Raharjo, Y. (2019). Komunikasi pembangunan dan perubahan perilaku masyarakat . Jurnal Pekommas , 4(2), 149–160.

Rahmawati, L., & Hartati, N. (2022). Peran media sosial dalam membentuk kesadaran generasi muda terhadap masalah pangan . Jurnal Komunikasi Sosial , 7(1), 70–84.

Rogers, E. (2003). Difusi Inovasi (edisi ke-5). New York: Free Press.

Santoso, G., & Triwijayati , A. (2018). Gaya pengambilan keputusan pembelian pakaian secara online pada Generasi Z Indonesia . Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen , 11(3), 231–242.

Sari, D. (2023). Pengaruh edukasi media sosial terhadap kesadaran manajemen sampah rumah tangga . Journal Ecopreneur, 5(2), 67–78.

Setiawan, D., & Hapsari , I. (2021). Generasi Z dan perubahan sosial melalui platform digital. Jurnal Transformasi Sosial , 6(1), 45–59.

Simorangkir , FJ, & Tampubolon, A. (2023). Implementasi SDGs dalam konteks lokal melalui komunitas pemuda. Jurnal Pembangunan Lokal , 5(2), 57–69.

Statista. (2023). Penggunaan media sosial di Indonesia - Statistik & Fakta . Diakses dari https://www.statista.com

Suryani, N. (2022). Strategi komunikasi komunitas digital makanan lokal dalam kampanye makanan lestari . Jurnal Komunikasi Lingkungan , 7(1), 35–47.

UNDP. (2020). Laporan Pembangunan Manusia 2020: Batas Berikutnya—Pembangunan Manusia dan Antroposen . New York: Program Pembangunan Perserikatan Bangsa-Bangsa .

Winda, K., Syakilah, N., Simanjuntak, M.W., Nandini, N., & Aliya, H.T.D. (2023). Peran komunikasi pembangunan dalam membangun desa. Jurnal Pelayanan Publik dan Tata Kelola, 4(1), 144–149.

Wulandari, D., & Nugroho, T. (2022). Kampanye makanan sehat melalui Instagram: Belajar di komunitas muda . Jurnal Media dan Komunikasi , 3(1), 20–30.

Yuniar , E.T., Ningrum, A.D., & Prasetyo , B. (2022). Budaya dalam Agenda 2030: Upaya dalam mewujudkan Tujuan Pembangunan Berkelanjutan di Kota Pekalongan . Jurnal Internasional, 8 (2), 217–231.

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

Ghina Istighfarany, A., Kartika, T., Aryanti, N. Y., & Wardhani, A. C. (2025). Digital Communication Strategy Of Generation Z In Food Waste Management To Achieve SDGs In Ruang Pangan Lampung Community. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 10(1), 1053–1072. https://doi.org/10.18326/inject.v10i1.4724

Issue

Section

Articles