Women's Leadership in Humanitarian Institutions Asar Humanity Foundation

Authors

  • Puti Halimah Universitas Padjadjaran

DOI:

https://doi.org/10.18326/inject.v9i1.602

Keywords:

Leadership, Women, Humanitarian Institution, Leadership Style

Abstract

Women have leadership potential in humanitarian institutions. However, women are considered unsuitable to become leaders because they are soft and emotional. This research aims to provide an overview of women's leadership (Nyai) in leading Islamic boarding schools. The method used in this research is qualitative case study research. This research gathered information from four selected informants: the CEO, institutional managerial level leaders, and Asar Humanitarian Foundation staff. From the research results, it was found that the leadership of the humanitarian organization Asar Humanity Foundation (Nyai) considered the charismatic, transformational, transactional, and visionary leadership styles to be suitable to implement. However, the leadership style that was most suitable for the CEO of this organization was transformational leadership. Transformational leadership is considered to inspire the team under the CEO, which aligns with institutional values ​​that all members of the organization should internalize.

References

Ali, M., & Ali, H. (2023). Faktor-Faktor Pembentuk Budaya Organisasi: Kepemimpinan, Tata Nilai dan Motivasi. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 5(2), 70–79.

Alir, D. (2005). Metodelogi penelitian.

Anwar, F., & Yani, M. T. (2023). PERAN ORGANISASI PIMPINAN ANAK CABANG IKATAN PELAJAR NAHDLATUL ULAMA IKATAN PELAJAR PUTERI NAHDLATUL ULAMA (IPNU IPPNU) DALAM MEMBENTUK KARAKTER NASIONALISME PADA REMAJA DI KECAMATAN TAMAN KABUPATEN SIDOARJO. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(2), 525–539.

Bormasa, M. F., & Sos, S. (2022). Kepemimpinan Dan Efektivitas Kerja. CV Pena Persada.

Damayanti, R., Istania, R., & Widjayanti, A. (2023). Evaluasi Kebijakan Kepemimpinan Perempuan Perdesaan dalam Mendukung Pembangunan Desa di Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pembangunan Dan Administrasi Publik, 81–95.

Erviena, E. (2021). Kepemimpinan Perempuan Dalam Al-Qur’an: Reinterpretasi Pemikiran M. Quraish Shihab Tentang Konsep Al-Qawwâmah dengan Perspektif Qirâ’ahmubâdalah.

Fatimatu, Z. (2020). Kepemimpinan Nyai Dalam Pengembangan Pondok Pesantren (Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Hidayah Karangsuci Purwokerto).

Ghufron, G. (2020). TEORI-TEORI KEPEMIMPINAN: Leadership Theories. Fenomena, 19(1), 73–79.

Indonesia, D. (n.d.). Pengaruh Islam Terhadap Lahirnya Lembaga Sosial Keagamaan Dan Politik.

Khoer, F. I., Gustiawati, S., & Yono, Y. (2022). Kepemimpinan Perempuan Dalam Perspektif Hukum Islam. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 4(1), 42–49.

Latifah, Z. (2021). Pentingnya Kepemimpinan Dalam Organisasi. Proceeding: Islamic University of Kalimantan.

Maulana, N. A. (2022). Kepemimpinan Transformasional untuk Memakmurkan Masjid Pada Masyarakat Urban. INTELEKSIA: Jurnal Pengembangan Ilmu Dakwah, 4(2), 273–292.

Maya, S. (2023). KEPEMIMPINAN PERUSAHAAN DALAM MEMOTIVASI DAN MENINGKATKAN KINERJA KARYAWAN DI BAITUL TAMWIL MUHAMMADIYAH (BTM) PURBALINGGA.

Muslimah, I. R. (2021). Kepemimpinan Perempuan dalam Mengembangkan Budaya Organisasi. Jurnal Kependidikan Islam, 11(2), 198–207.

Retnowati, E., Darmawan, D., Putra, A. R., Putra, R. S., & Issalillah, F. (2023). Pengaruh Modal Psikologis, Kualitas Kehidupan Kerja, dan Kepemimpinan terhadap Kinerja Pegawai. Jurnal Baruna Horizon, 6(1), 31–38.

Rivaldi, R., Yahiji, K., & Misbahuddin, M. (2024). Kepemimpinan Dalam Studi Al Qur’an Dan Hadits. Journal on Education, 6(2), 13072–13088.

Robbins, V. K. (1996). Exploring the texture of texts: A guide to socio-rhetorical interpretations. A&C Black.

Sembiring, A. W., Damanik, A. S., Widya, K. A., & Suawandi, S. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Terhadap Inovasi dalam Organisasi Kewirausahaan. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(1), 231–238.

Seviarica, H. P., Hikmah, M. N., Fauzi, R., & Hakim, R. L. (2022). Kepemimpinan Pendidikan Islam dalam Perspektif Gender. ALSYS, 2(1), 33–53.

Ulfatin, N. (2022). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Waedoloh, H., Purwanta, H., & Ediyono, S. (2022). Gaya Kepemimpinan dan Karekteristik Pemimpin yang Efektif. 5(1), 144–152.

Wahdania, F. F. (n.d.). Gaya Komunikasi Pimpinan Dengan Karyawan Dalam Penerapan Kultur Kerja Islami Di Muslimahdaily. Com.

Wahyuni, S., & Nasution, I. (2024). Karakteristik Kepemimpinan Pendidikan di Pesantren. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 4(1), 307–318.

Downloads

Published

2024-06-01

How to Cite

Halimah, P. (2024). Women’s Leadership in Humanitarian Institutions Asar Humanity Foundation. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 9(1), 17–32. https://doi.org/10.18326/inject.v9i1.602

Issue

Section

Articles