Islamic Values and Digital Media Ethics in Santri-Family Communication in the Digital Era

Authors

  • Susri Adeni Institut Pertanian Bogor
  • Machyudin Agung Harahap Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.18326/inject.v10i1.4536

Keywords:

Digital Literacy, Digital Parenting, Islamic Values, Media Ethics, Santri Family Communication

Abstract

This study explores how parents of Islamic boarding school students (santri) communicate and instill ethical values in their children's digital media use. Utilizing a qualitative narrative approach with 22 parent informants from PPQ Nahwa Nur, the research uncovers various parental communication patterns, Islamic values, challenges, and strategies in navigating digital parenting. The findings show a blend of restrictive and active mediation, rooted in Islamic teachings and dialogic approaches. Challenges include peer influence, digital addiction, and parental digital illiteracy. This study contributes to understanding family communication in religious boarding school contexts and suggests pathways for Islamic-based digital literacy programs.

References

Ahmed, S. K., Mohammed, R. A., Nashwan, A. J., Ibrahim, R. H., Abdalla, A. Q., M. Ameen, B. M., & Khdhir, R. M. (2025). Using thematic analysis in qualitative research. Journal of Medicine, Surgery, and Public Health, 6, 100198. https://doi.org/10.1016/j.glmedi.2025.100198

APJII. (2024, February 7). Jumlah Pengguna Internet Indonesia Tembus 221 Juta Orang. Apjii.Com.

Azzahra, N., Salsabila, N. P., & Azzahra, A. W. (2024). Pola Komunikasi Antara Santri dan Orang Tua untuk Menjalin Hubungan Jarak Jauh di Pondok Pesantren Manba’ul Hikam.

Bastian, E., Rezki., N. A., & Nurhamida, Y. (2024). Factors Causing Gadget Addiction in Perspective Psychology: A Comprehensive Literature Review. International Journal of Research and Innovation in Social Science, VIII(VIII), 111–120. https://doi.org/10.47772/IJRISS.2024.808010

Fajria, N., Mahendra, A. S., Setiani, M. F., Roziqi, F., Muslikah, & Mahfud, A. (2025). Digital Parenting Meningkatkan Perkembangan Anak Yang Berkualitas. Journal of Creative Student Research, 3(1), 167–176. https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v3i1.4748

Fitri, S. M. (2022). KOMUNIKASI ORANG TUA DAN ANAK DALAM MENCEGAH KECANDUAN GADGET. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 5(2), 78. https://doi.org/10.22373/jp.v5i2.14422

Fitriyah, S. B., & Maksum, Moh. N. R. (2024). Islamic Parenting Challenges and Strategies in the Digital Era: Modern Islamic Parenting and School of Parenting. Proceedings of ISETH (International Summit on Science, Technology, and Humanity), 2061–2067. https://doi.org/10.23917/iseth.4624

Handayani, A. N., & Luqman, Y. (n.d.). POLA KOMUNIKASI ORANGTUA DAN ANAK DALAM MENGAWASI ANAK MENGGUNAKAN GADGET.

Handayani, F., & Maharani, R. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar. 6.

Handayani, I. N. (2022). Peran Orang Tua pada Pengenalan Literasi Digital untuk Anak Usia Dini di Era Teknologi Digital.

Harahap, G. R., Jannah, M., Saharani, D., & Hizkia, H. (2024). Menyiapkan Anak Untuk Dunia Digital: Panduan Bagi Orangtua Dalam Mendampingi Penggunaan Teknologi. BERSATU: Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 2(5).

Hidayatullah, M. R., & Prasetyawan, Y. Y. (2019). KAJIAN LITERASI MEDIA ONLINE SANTRI MAHASISWA. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 8(4).

Iqlima, A. Y., Karuniawaty, T. P., & Wiguna, P. A. (2024). Relationship Between Screen Time and Physical Activity Among Adolescents Across the COVID-19 Pandemic. Jurnal Biologi Tropis, 24(4), 228–238. https://doi.org/10.29303/jbt.v24i4.7485

’Izza, N. L. (2024). Upaya Penanaman Penggunaan Media Sosial dalam Melindungi Anak-Anak dari Dampak Negatif Media Sosial. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 8(2), 232–254. https://doi.org/10.15642/joies.2023.8.2.232-254

Jalal, Rahmawati Syam, St.Hadjar Nurul Istiqamah, Irdianti, I., & Muhrajan Piara. (2022). Psikoedukasi Mengatasi Kecanduan Gadget pada Anak. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 420–426. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1311

Junida, D. S. (2019). KECANDUAN ONLINE ANAK USIA DINI. Walasuji : Jurnal Sejarah dan Budaya, 10(1), 57–68. https://doi.org/10.36869/wjsb.v10i1.39

Kasuba, N. A., Febriani, Z., & Karimulloh, K. (2020). Mindful Parenting dan Parental Mediation dalam Perspektif Islam dan Psikologi. Jurnal Psikologi Islam dan Budaya, 3(2), 87–100. https://doi.org/10.15575/jpib.v3i2.7434

Khodijah, I. S., Khodijah, A., Adawiyah, N., & Tabroni, I. (2021). Tantangan pendidikan karakter di era digital. Lebah, 15(1).

Kusuma, H. W., Darmawi, D., & Sibuan, S. (2024). Islamic Parenting: Pola Asuh Anak dalam Al-Qur’an Surah Luqman Ayat 13-19. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 18(4), 2412. https://doi.org/10.35931/aq.v18i4.3600

Mandala, Y., Syahputra, A. W., & Lao, H. A. E. (2024). Strategi Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak di Era Digital. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik, 2(3), 01–16. https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i3.551

Mardliyah, S. (2023). Dilema Keluarga di Era Digitalisasi: Antara Kecanduan Gadget, Gangguan Emosional, Perilaku Sosial pada Anak Usia Dini dan Tawaran Sekolah Alternatif. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 661–673. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3530

Mustaqimah, Z., & Rizik, M. (2024). NILAI-NILAI PARENTING ISLAMI DALAM QS AN-NISA’ AYAT 9 TELAAH TAFSIR AL-MISHBAH KARYA MUHAMMAD QURAISH SHIHAB. Jurnal Mikraf: Jurnal Pendidikan, 5(2).

Nurhadi, Z. F., Salamah, U., Fadhilah, M. I., & Mogot, Y. D. Y. (2022). MAKNA PESAN ETIKA MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL BAGI SANTRI DI ERA TRANSFORMASI DIGITAL. Journal Common, 6(1), 97–115. https://doi.org/10.34010/common.v6i1.7537

Oktavia, H. (2023, March 13). Gawat, Ratusan Anak di Banyuwangi Alami Mata Minus Akibat Kecanduan Gadget. Tvonenews.Com. https://www.tvonenews.com/daerah/jatim/107065-gawat-ratusan-anak-di-banyuwangi-alami-mata-minus-akibat-kecanduan-gadget

Pratikno, A. S., & Sumantri, S. (2020). Digital Parenting: Bagaimana Mencegah Kecanduan Gadget Pada Anak. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 107–123. https://doi.org/10.36835/au.v2i1.301

Purboningsih, E. R., Massar, K., Hinduan, Z. R., Agustiani, H., Ruiter, R. A. C., & Verduyn, P. (2024). Parental mediation strategies for social media use: A thematic analysis of perspectives among Indonesian parents and adolescents. Behaviour & Information Technology, 1–22. https://doi.org/10.1080/0144929X.2024.2413454

Rozali, Y. A. (2022). PENGGUNAAN ANALISIS KONTEN DAN ANALISIS TEMATIK. Forum Ilmiah, 19(1).

Rullah, A. D., Silva, F. R., Pratama, E. T. H., & Purwanto, E. (2025). Strategi Komunikasi untuk Meningkatkan Literasi Digital di Kalangan Pemuda. Jurnal Pemberdayaan Ekonomi dan Masyarakat, 2(1), 16. https://doi.org/10.47134/jpem.v2i1.568

Susylowati, E., & Wisudawanto, R. (2020). Pilihan Kode Santri dalam Komunikasi di Media Sosial. Kelasa, 15(1), 115–127. https://doi.org/10.26499/kelasa.v15i1.89

Wahyuningtyas, R., Rochanah, R., & Izatovna, T. S. (2022). Impacts of Gadgets on Early Childhood Development: How to Solve the Addiction to Gadgets? Bulletin of Early Childhood, 1(1), 58. https://doi.org/10.51278/bec.v1i1.411

Wulandari, D., & Hermiati, D. (2019). Deteksi Dini Gangguan Mental dan Emosional pada Anak yang Mengalami Kecanduan Gadget. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 382–392. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.843

Yuliana, W., Hamid, A., & Yaqin, F. A. (2022). Study Analisis: Tantangan Orang Tua Dalam Mendidik Anak Dan Mengatasi Kemalasan Belajar Anak Di Era Smart Society 5.0. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 201–208. https://doi.org/10.37304/enggang.v3i1.8443

Zain, Z. M., Jasmani, F. N. N., Haris, N. H., & Nurudin, S. M. (2022). Gadgets and Their Impact on Child Development. International Academic Symposium of Social Science 2022, 6. https://doi.org/10.3390/proceedings2022082006

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Adeni, S., & Harahap, M. A. (2025). Islamic Values and Digital Media Ethics in Santri-Family Communication in the Digital Era . INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 10(1), 681–694. https://doi.org/10.18326/inject.v10i1.4536

Issue

Section

Articles